Julia in Valencia

Spaanse les

Ik krijg redelijk vaak de vraag hoe het staat met mijn Spaans. Laten we het erop houden dat ik heel erg goed ben in het doen alsof ik Spaans spreek terwijl ik minimaal een kwart van de tijd grammaticale onzin uitkraam, sommigen zouden het een zegen noemen. Ik verbeter mezelf nu gelukkig wel wanneer ik een lerares benoem met het mannelijke lidwoord, in sommige situaties zou dit misschien kunnen kloppen maar over het algemeen is dit natuurlijk niet de bedoeling.

Het is wel zo dat het ontzettend nuttig is dat ik ook daadwerkelijk in het land woon waarvan ik de taal probeer te leren. Om mij heen is veel Spaans, ik kijk Spaanse series, luister Spaanse muziek en ik lees de verhaaltjes van de kinderen, wat voor mij dan leerzaam is en voor hun dan een stukje vermaak want ja, zo spreek je dat woord dus niet uit!

Om te voorkomen dat de lezers van de blog alleen maar “klaslokaal Spaans” (of gewoon geen Spaans) kunnen heb ik hier een leerzame blog over de praktische woorden en zinnen uit Spanje, sommige met een omschrijving, sommige zonder. Veel leerplezier!

Maar voordat we beginnen is het leerzaam om te werken aan de uitspraak:

J = G, “Julia” ? “Gulia” (Ik sta echt totaal niet achter deze uitspraak en maak mensen dan ook gelijk duidelijk dat het “Djoelia” is en niet “Gulia”.)

V = B, “Valencia” ? “Balencia” (Hierdoor herken je de buitenlanders)

B = B (Barcelona en Valencia worden dus allebei uitgesproken met een b-klank)

dubbel L (ll) = J , “Lluvia” ? “Jubia” (regen)

h = stil, “Hotel” ? “Otel” (Met de O als korte klank!)

ñ = nj, “Niño” ? “Ninjo” (mannelijk kind, Niña = vrouwelijk kind)

G = zachte G, uitgesproken als de G in het Engels

Écht handige woorden/uitdrukkingen:

“Que?”, uitgesproken als “Ke” = Wat? (Heel handig als je mensen niet begrijpt over verbaast bent.)

“Por favor”, uitgesproken als “Por fabor” = Alstublieft

“Gracias”, uitgesproken als “Grasyjas” = dankuwel

“Dónde ésta ...?”, uitgesproken als “Donde esta ...” = Waar is …? (Vul de naam van een plek, een straat (calle, “Caje”) of “el metro”, “el autobús” (de bus) of “el baño” (toilet, kan ook aangeduid zijn als “aseos”)

“Puedo …”, uitgesproken als “Pwedo” = kan ik. (Gevolgd door een infinitief. Handige zijn “Ir a el/la …” (gaan naar de/het) of “pagar” = betalen.)

“Comer”, uitgesproken als “komer” = eten.

“Tomar”, uitgesproken als “Tomar” = nemen, wordt gebruikt voor het woord drinken.

“Hasta luego”, uitgesproken als “asta luwego” of “asta logo” = tot later (wordt vaak gebruikt in plaats van “tot ziens”)

“Buenas”, uitgesproken als “bwenas” = goedemorgen, goedemiddag, goedenavond

“Lo siento”, uitgesproken als “Lo sjento” = het spijt mij

“No pasa nada”, uitgesproken als “no pasa nada” = het geeft niks

“Puedes hacer una foto?”, uitgesproken als “pwedes aser una foto” = Kan jij/u een foto maken?


Veel voorkomende woorden:

“Vale”, uitgesproken als “Balé” = Okay. (Dit woord kan gebruikt worden in veel manieren en Spaanse mensen doen dat dan ook, ongeveer drie keer per minuut. Als ze het ergens mee eens zijn, iets begrijpen of geen zin hebben om je gepraat nog langer aan te horen.)

“Cállate”, uitgesproken als “kajate” = hou je mond. (Dit woord komt vaak voor binnen de muren van Spaanse huizen, vooral in degene met kinderen. Ik spreek uit ervaring.”

“Me gusta”, uitgesproken als “Me goesta” = Ik vind het leuk (Deze uitdrukking wordt door mij vaak ironisch gebruikt als ik met Nederlandse vriendinnen ben. Over het algemeen gebruiken we Spaans voor de sarcastische uitdrukkingen.)

“Que …!”, uitgesproken als “Ke” = Wat …. (chulo, bien, genial = allemaal positieve uitdrukkingen)

“Culo”, “Tetas”, “Ratolien” (Catalaans), “Puta”, “joder”, “Mierda”, “Tonto”, “Coño” = Ik denk dat het beter is als ik deze woorden niet vertaal :-)

Zo, dat was wel weer even genoeg. Zeker voor mij omdat ik deze blogpost bijna af had en ik toen letterlijk alles verwijderde met een verkeerde muisklik.

Hasta luego!


Reacties

Reacties

Je bader. ‘’vader’’

Cursusboek Spaans voor beginners geknipt en geplakt ?

Je briendin “vriendin”

Me gusta tu blog. ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!